Een merkstrategie laat zien waar je als industrieel bedrijf voor staat en wat je uniek maakt. Zo bouw je een herkenbaar en betrouwbaar beeld op, waardoor klanten je onthouden én trouw blijven. Maar hoe ontwikkel je zo’n strategie?
Merkstrategie voor de industrie: wat is het?

Wat is een merkstrategie?
Laten we beginnen bij het begin. De merkstrategie is een plan voor hoe je op de lange termijn gezien en ervaren wil worden door klanten. Het omvat elementen als je merkpersoonlijkheid, merkwaarden en je missie, maar bijvoorbeeld ook het onderscheidend vermogen en de unique selling points (USP’s) van je bedrijf. Met een merkstrategie bepaal je dus wat je uitstraalt.
Of beter gezegd: hoe je merk wordt gepositioneerd, en gecommuniceerd én ervaren.
En waarom is het belangrijk?
Bij een goede merkstrategie denk je misschien meteen aan opvallen. En ja, dat is óók belangrijk. Zeker voor startups. Maar in de industriële sector draait het niet alleen om zichtbaar zijn. Je wil ook waarde toevoegen. Klantrelaties verbeteren. Bestaande klanten aan je merk binden. En daar helpt een merkstrategie ook bij.
Een goede merkpositionering zorgt namelijk voor een sterk merk met een goed imago en een stevige positie in de markt. Maar het geeft ook richting en consistentie aan het gedrag en je communicatie. Het helpt je klantgerichter te werken en te communiceren en één duidelijk verhaal te vertellen. Daardoor voelen klanten zich begrepen, verhoog je het vertrouwen en zorg je uiteindelijk voor een betere klantbeleving.
Hoe ontwikkel je een merkstrategie?
Je kan een merkstrategie ontwikkelen aan de hand van verschillende modellen. Heel veel verschillende modellen. Maar in principe bestaan ze allemaal uit 3 onderdelen of elementen: de kern (je persoonlijkheid), positionering en merkidentiteit.
1. Kern (of merkessentie)
In de kern vind je de persoonlijkheid van je merk. Je omschrijft je missie (je droom), je unieke waarde en merkwaarden. Je beschrijft hier waarom je doet wat je doet, waar je naartoe wil en hoe je werkt. Dat vormt de basis van waar je bedrijf voor staat en wat het betekent voor klanten. Dat vormt de basis van je merk – en je communicatie.
People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves wat you believe – Simon Sinek, auteur & leiderschapsgoeroe
2. Positionering
Naast de kern bevat de merkstrategie ook een stukje merkpositionering. Hier beschrijf je je doelgroep (en vooral ook hun behoeften), wat jouw unieke voordeel is voor die doelgroep en wat je anders of beter doet dan een concurrent. Je creëert hier vaak ook een merkbelofte waarin je schetst wat klanten van je mogen verwachten. Altijd en overal.
Tip: maak een persona om de echte wensen, behoeften en problemen van je doelgroep effectief in kaart te brengen!
3. Persoonlijkheid
Heb je je merkessentie en positionering helder? Dan kun je je bezighouden met je merkpersoonlijkheid. Met je visuele identiteit. Met een logo, kleuren en een huisstijl. Maar minstens zo belangrijk: je verbale identiteit. Want het is niet alleen belangrijk wát je zegt, maar ook hóé je dat doet.
Tip: Omschrijf in een merkgids de visuele stijl, de centrale boodschap en andere stijlelementen. Zowel intern als extern erg handig!
Merkstrategie in de praktijk
De meeste modellen voor merkstrategieën blijven een beetje vaag. Jij wil natuurlijk weten hoe zo’n strategie zich vertaalt naar de praktijk. Dat snappen we, dus hier een voorbeeldje:
Uit je merkstrategie blijkt dat servicegericht werken één van je speerpunten is en dat je klanten vooral behoefte hebben aan minder stilstand. Je ontwikkelt daarom checklists en blogs met onderhoudstips voor jouw machines. Gevolg? Bestaande klanten voelen zich beter geholpen, de werkdruk van je monteurs is lager én je hebt er drie nieuwe klanten bij. Win-win-win.
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- de merkstrategie bepaalt wat je wilt uitstralen en hoe je gezien wordt
- de merkstrategie draait niet alleen om zichtbaarheid, maar ook om vertrouwen en de klantbeleving
- een sterke merkstrategie beschrijft de essentie van je merk, de merkpositionering en de persoonlijkheid
- een merkstrategie helpt om herkenbaar, consistent en klantgericht te communiceren waardoor je de klanttevredenheid kunt verhogen.
Ook een sterke merkstrategie ontwikkelen?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.