In het industriële mkb doet de directeur, salesmanager of officemanager marketing vaak even tussendoor. Logisch, want tijd en middelen zijn misschien beperkt. Daarom vind je hier 5 tips voor een marketingplan dat praktisch en uitvoerbaar is.
Marketingplan opstellen: 5 tips voor het mkb in de industrie

Wat is een marketingplan precies?
Een marketingplan is een document waarin staat hoe je met jouw bedrijf het verschil maakt (de marketingstrategie) én hoe je dat naar je doelgroep communiceert. Een soort plan van aanpak waarin je je marketingdoelen beschrijft, maar ook wie je klanten zijn, waar ze behoefte aan hebben, hoe jouw producten/diensten aan die behoeften voldoen én hoe je die klanten gaat bereiken.
Een marketingplan opstellen is belangrijk, want het helpt je om je tijd en budget efficiënt in te zetten. Om maximaal impact te maken met de juiste middelen. Om gestructureerd naar je doelen toe te werken … en te halen.
Praktisch en uitvoerbaar marketingplan maken: 5 tips voor het mkb in de industrie
Een marketingplan vertaalt je marketingstrategie naar concrete acties. En met deze 5 tips weet je zeker dat je je marketingplan echt kan uitvoeren. Op de korte én op de lange termijn.
1. Bepaal je belangrijkste doelen
Autoriteit opbouwen. Klanttevredenheid verhogen. Nieuwe klanten vinden en binden. Je merk- of productbekendheid vergroten. De interne communicatie stroomlijnen. Je wilt het misschien allemaal wel. Toch is het beter om eerst één of twee hoofddoelen te kiezen en je communicatie vooral dáár op te richten. Op die manier voorkom je versnippering, werk je gericht en maak je meer impact.
2. Richt je alleen op de juiste kanalen
Je hoeft niet zichtbaar te zijn op LinkedIn, YouTube, Instagram én Facebook tegelijk. Het is beter om je in eerste instantie te focussen op alleen de kanalen waar je doelgroep écht actief is. En dan hebben we het niet alleen over social media. Ook vakbladen, beurzen en vakwebsites kunnen relevante platforms zijn. Of bereik klanten direct in hun inbox met e-mailmarketing of een bericht via WhatsApp of Signal!
3. Gebruik bestaande kennis als basis voor content
Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. En je content hoeft ook echt niet altijd baanbrekend te zijn om waarde toe te voegen. Gebruik gewoon wat je al hebt. Denk aan foto’s of video’s van projecten, klantinzichten en cases of aan het antwoord op veelgestelde vragen. Kun je mooi een handleiding of downloadbare checklist voor schrijven.
Tip: betrek ook je collega’s erbij. Vraag aan de monteurs, binnendienst of sales wat klanten vaak vragen of wat ze belangrijk vinden.
4. Maak een planning
Creëer een marketingritme. Maak een overzichtelijk en reële planning van de marketingacties. En geef aan wie wat gaat doen. Plan maximaal een jaar vooruit, maar houd focus op de activiteiten voor de komende maand. Dat maakt het behapbaar.
Reserveer wekelijks tijd in de agenda’s voor marketingzaken. Misschien een open deur, maar het creëren van een vast marketingmomentje houdt marketing op de agenda en zorgt ervoor dat er in ieder geval wat gebeurt. Dat er vooruitgang is. Dat je zichtbaar blijft.
Bovendien kost het uiteindelijk minder tijd dan steeds opnieuw te moeten beginnen.
5. Meet, leer en stuur bij
Bepaal op basis van je doelen wat je wilt meten: online zichtbaarheid, klanttevredenheid, herhaalaankopen of bijvoorbeeld offerteaanvragen. Gebruik die cijfers om regelmatig te evalueren. Eén keer per maand even checken wat goed werkt (en wat niet). Met die informatie kun je je campagnes verbeteren en opschalen. En kun je je collega’s voorzien van waardevolle klantinzichten. Zo wordt klantgericht denken en werken een vast onderdeel van je bedrijf.
Gewoon beginnen is het halve werk
Misschien wel het allerbelangrijkste om van je marketingplan een succes te maken: gewoon beginnen. Je marketingplan hoeft namelijk geen document met 40 pagina’s te zijn. Je bent al een heel eind als je helder hebt waar je heen wilt, wie je klanten zijn, wat je belofte is en hoe je dat vertelt op een manier die past bij je bedrijf.
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- een marketingplan is een document dat beschrijft hoe je als bedrijf je doelgroep bereikt
- begin met één of twee duidelijke doelen om doelgerichter te kunnen werken
- focus je niet op alle platforms, maar alleen op de kanalen die er toe doen
- maak een planning en reserveer een vast moment voor marketing om consistent zichtbaar te blijven
- gebruik wat je al hebt aan kennis en materiaal voor waardevolle content
- evalueer regelmatig en stuur bij waar nodig om je marketing continu te verbeteren
Ook een marketingplan opstellen?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.