Veel industriële bedrijven doen marketing tussendoor. Naast het gewone werk. Maar dat levert vaak weinig op. Wil je écht nieuwe klanten aantrekken, bestaande klanten behouden en bouwen aan een sterk merk? Dan heb je een doordachte marketingstrategie nodig.
Marketingstrategie voor de industrie: zo bepaal je jouw strategie
Wat is een marketingstrategie?
Een marketingstrategie is een idee dat beschrijft hoe je wil dat jouw doelgroep je merk, producten en diensten ervaart. Een plan waarin je noteert wat je doel is, wie je doelgroepen zijn, wat hun uitdagingen en behoeften zijn en hoe je ze het best kan bereiken en bedienen. Dat vormt namelijk de rode draad, zorgt ervoor dat je consistent en klantgericht communiceert én draagt bij aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen.
Waarom is een marketingstrategie belangrijk?
Met een marketingstrategie:
- bouw je aan een sterk en herkenbaar merk
- verbeter je klantrelaties en vergroot je je toegevoegde waarde
- sluit je communicatie aan op wat je klant echt nodig heeft
- gebruik je intern en extern één duidelijk verhaal
- werk je structureel en effectief aan een klantgericht bedrijf
Hoe kan ik mijn marketingstrategie bepalen?
Jouw marketingstrategie bepaal je aan de hand van een sterke merkpositionering, persona’s en de klantreis:
1. Ontwikkel een heldere merkpositionering
Goede marketing begint met een sterke merkpositionering. Met een onderscheidende plek in het hoofd van je doelgroep. Dat zorgt namelijk voor naamsbekendheid, herkenbaarheid en vertrouwen. Voor loyale klanten. Het maakt je bedrijf futureproof.
Denk voor de merkpositionering na over de merkwaarden van jouw bedrijf. Wat zit er in je DNA? Wat is je belofte? Wat zijn je ambities en waar wil je naartoe? Noteer hier ook je onderscheidend vermogen: waarom kiest een klant voor jou en niet voor de concurrent?
Tip: Leg je merkstrategie vast in een compacte merkgids met o.a. je kernboodschap en visuele stijl. Dat helpt je merk consistent uit te dragen.
2. Werk een persona uit
Je hebt nu helder wie je bent en hoe je gezien wil worden door (nieuwe) klanten. Maar het is misschien nog niet voor iedereen duidelijk voor wie je dat precies doet. Daarom werk je een persona uit. Dat is een verzonnen, maar realistisch profiel van een belangrijke doelgroep met onder andere:
- naam, functie, opleiding en leeftijd
- branche en bedrijfsgrootte
- doelen en uitdagingen
- informatiebehoefte en mediagebruik
- beïnvloeders en besluitvormers
Een uitgewerkt persona helpt je te communiceren op basis van wat jouw klanten écht bezighoudt. Op die manier ben je relevanter en bouw je sneller vertrouwen op. Lees ook: Wat is een persona?.
Voorbeeld: Hans, 45 jaar en technisch directeur bij een productiebedrijf met 50+ medewerkers. Hans zoekt manieren om storingen te verminderen en output te verhogen, maar heeft te weinig tijd om zelf alles daarvoor uit te zoeken. Hij waardeert duidelijke, technische taal en oriënteert zich vooral via vakwebsites, AI tools en LinkedIn
3. Breng de klantreis in kaart
De klantreis (of customer journey) omvat alle stappen die een (nieuwe) klant doorloopt vanaf het eerste contact tot aankoop en daarna. Het laat zien welke contactmomenten en welke content er op welk moment nodig is om meerwaarde te bieden. Zo verhoog je je relevantie en verbeter je de klantbeleving. Continu.
Om de klantreis in kaart te brengen, kun je het See-Think-Do-Care model gebruiken:
- See: Een fase waarin je doelgroep (nog) niet op zoek is naar een oplossing en waarin je zichtbaarheid/bekendheid wil creëren.
- Think: Een fase waarin je doelgroep geïnteresseerd is in een bepaalde oplossing en jouw bedrijf, producten of diensten overweegt.
- Do: Een fase waarin je doelgroep klaar is om een aankoop te doen.
- Care: Een fase waarin je goed zorgt voor bestaande klanten, zodat ze tevreden blijven en bij je terugkomen.
Leef je in de doelgroep in en noteer voor iedere fase welke touchpoints (contactmomenten) er zijn.
Hoe gebruik ik een marketingstrategie in de industrie?
De marketingstrategie is het fundament voor alles wat je als bedrijf doet. Dus niet alleen belangrijk voor de communicatie naar buiten, maar ook voor het gedrag van je personeel.
Presenteer je marketingstrategie daarom eerst aan de mensen van sales, service en de technische afdeling. Zo zorg je dat intern iedereen het verhaal kent, erachter staat en ernaar handelt. Vervolgens maak je op basis van je strategie een marketingplan waarin je beschrijft wat je doelen zijn en hoe je die doelen gaat bereiken. Compleet met concrete ideeën en acties voor klantgerichte content per fase van de klantreis.
Zo weet iedereen altijd wat er moet gebeuren op marketinggebied. Dat geeft houvast en structuur.
Meer weten? Lees ook Marketingplan opstellen: 5 tips voor het industriële mkb.
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- een marketingstrategie is een plan waarin je vastlegt wie je bent, wat je wil betekenen voor (nieuwe) klanten en wie je klanten zijn zodat je jouw merk, producten en diensten succesvol in de markt kan zetten
- je kan jouw eigen marketingstrategie bepalen aan de hand van een sterke merkpositionering, een persona en de klantreis
- met een goed doordachte marketingstrategie maak je een duidelijk marketingplan met concrete acties voor effectieve en efficiënte marketing op de lange termijn
Ook een marketingstrategie ontwikkelen?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.