Online vindbaarheid speelt een belangrijke rol in de manier waarop nieuwe klanten je vinden en bestaande klanten je in gedachten houden. Maar AI verandert hoe mensen zoeken en kiezen. Hoe speel je daarop in?

Online vindbaarheid in de industrie: wat verandert er door AI?
Online vindbaarheid vs. online zichtbaarheid
In marketing wordt vaak gesproken over online vindbaarheid en online zichtbaarheid. Die termen lijken misschien hetzelfde, maar het zijn verschillende zaken:
- Bij online vindbaarheid draait het om gevonden worden wanneer klanten actief zoeken naar het antwoord op een vraag of de oplossing voor een probleem. Je wilt dan gevonden worden in zoekmachines, op social media of in AI-tools als ChatGPT, Perplexity en Google AI Overviews.
- Bij online zichtbaarheid wil je in beeld komen als klanten nog niet direct op zoek zijn. Bijvoorbeeld via LinkedIn-updates, vakmedia of een case in een nieuwsbrief. Zo bouw je merkherkenning op en ben je al top-of-mind voordat er een concrete vraag ontstaat.
Met lange beslistrajecten en hoge investeringen zijn zowel online vindbaarheid als zichtbaarheid nodig: je wil goed vindbaar zijn voor directe vragen én zichtbaar zijn om op de langere termijn vertrouwen en autoriteit op te bouwen.
Waarom is online vindbaarheid belangrijk voor industriële bedrijven?
In de industriële sector draait het om expertise, kwaliteit, betrouwbaarheid en lange termijn relaties. Je wil expertise en waarde leveren aan bestaande klanten, hun tevredenheid verhogen en klantrelaties versterken. Maar ondertussen wil je misschien ook wel je merk bekender maken, je producten beter positioneren en nieuwe klanten aantrekken.
Dat kan voor een groot deel online. Want of het nu gaat om het vinden van oplossingen, het vergelijken van leveranciers of simpelweg informatie opzoeken over jouw bedrijf – de klantreis begint vaak op het internet. Ook in de industrie.
Wat verandert er door AI?
Bij online vindbaarheid denk je misschien al gauw aan zoekmachine optimalisatie of search engine optimization (SEO). Logisch. Mensen zoeken nog steeds op Google ook naar een product, dienst of oplossing en kiezen dan zelf welke website uit de topresultaten het meest relevant is. Maar AI verandert de boel.
Mensen zoeken namelijk niet meer alleen op Google. Steeds vaker gebruiken we AI-tools als ChatGPT, Gemini of Perplexity. Volgens TechRadar verwerkt alleen ChatGPT dagelijks al 2,5 miljard prompts tegenover de 14,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten op Google. Die prompts geven direct en volledig antwoord zonder dat je als gebruiker hoeft door te klikken (ook wel zero-click genoemd) naar een website. En ook Google zelf doet daar met de AI Overviews inmiddels aan mee.
Ten opzichte van traditionele zoekopdrachten zijn de nieuwe AI-zoekopdrachten meestal in een chat-vorm, specifieker, inhoudelijker en hebben meer context door o.a. de vervolgvragen die je kunt stellen. AI-tools begrijpen je vraag én de meegeleverde context. De tool zoekt naar patronen en kiest het best passende antwoord.
Niet alle tools werken hetzelfde. Tools als ChatGPT en Perplexity hebben bijvoorbeeld toegang tot het internet. Daardoor kunnen ze live bronnen doorzoeken en geven deze tools complete antwoorden en advies bij oriënterende en expertisegerichte vragen. Denk aan ‘Welke materialen zijn het meest geschikt voor leidingen in de chemische industrie?’ of ‘Wat is in de voedingsindustrie de maximale luchtdruk bij gebruik van een oliegesmeerde compressor?’. En dat zijn net de vragen waar jij met je bedrijf als bron genoemd wil worden.
Wat betekent AI voor je content marketing?
Teksten die vooral geschreven zijn om hoger in Google te komen werken niet meer voor je online vindbaarheid. AI (en Google zelf ook) beloont antwoorden die inhoudelijk waardevol zijn en van een geloofwaardige bron komen. Je content moet dus écht helpen en autoriteit uitstralen:
- Niet meer, maar beter communiceren: Het gaat niet meer om kwantiteit, maar om kwaliteit. Niet om hoeveel mensen je bereikt, maar om wie en hoe. Eén goed en relevant verhaal op de juiste plek maakt meer impact dan 10 losse berichten.
- Inzetten op merkbeleving en klantervaring: Merkbeleving en positieve klantervaring zorgen voor vertrouwen. Klanten willen zich herkennen, zich geholpen voelen en zien dat een leverancier betrouwbaar en deskundig is. Vooral in een technische of industriële markt met grote investeringen en langdurige relaties.
Hoe kan ik zichtbaar worden in AI-tools?
Simpel gezegd: de klant kennen én centraal stellen. Denk niet alleen vanuit producten of diensten, maar in termen van problemen en behoeftes van je doelgroepen. Wat willen zij bereiken? Wat willen ze verbeteren of voorkomen? Welke betrouwbare partijen zijn er? Dát zorgt voor waardevolle b2b contentmarketing.
En verder:
1. Creëer vraaggestuurde content
Mensen gebruiken meerdere vragen of uitgebreide probleemschetsen in AI-tools als ChatGPT, Copilot en Perplexity. Je content moet dus aansluiten op die vragen. Op échte klantvragen. Denk in hoe-vragen, toepassingen, praktijkvoorbeelden en reviews. Anticipeer op mogelijke vervolgvragen. Zo creëer je unieke, kennisrijke content én laat je zien dat je klant echt begrijpt.
2. Werk aan je merkverhaal en toon expertise
Wat maakt je bedrijf uniek? Wat is de rode draad in al je communicatie? Zorg dat iedereen in je bedrijf je merkstrategie kent en uitdraagt. Dat zorgt namelijk voor een consistente en herkenbare boodschap. AI-tools én klanten zien je daardoor ook als een onderscheidende, betrouwbare en geloofwaardige bron.
3. Optimaliseer voor mensen (en dus ook voor AI-tools)
AI-tools proberen de meest begrijpelijke en bruikbare antwoorden te geven. Ze zijn getraind om teksten te ‘lezen’ zoals mensen dat doen. Dat betekent dat je content dus ook helder, logisch gestructureerd en in natuurlijke taal geschreven moet zijn. Dat vinden niet alleen je klanten fijn, maar de AI-tools ook. Mooie bonus.
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- Klanten gebruiken steeds vaker AI-tools als ChatGPT en zoeken met context en een reeks aan vragen in plaats van losse zoekwoorden
- AI-tools gebruiken content die helpt, uitlegt en inspeelt op echte klantvragen
- Autoriteit en een duidelijke merkpositionering zijn voor AI-tools belangrijke pijlers voor de geloofwaardigheid
- Je kunt je online vindbaarheid in AI-tools vergroten met waardevolle content en door jezelf te positioneren als expert
Ook profiteren van een betere online vindbaarheid?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.