Ook jouw doelgroep zoekt via LinkedIn, Google of YouTube naar oplossingen. Dat maakt online marketing een krachtig middel voor industriële bedrijven. Maar vaak ontbreekt het aan kennis, tijd of capaciteit. Daarom hier: 5 eenvoudige strategieën die je kan uitvoeren met een paar uur per week.
Online marketing in de industrie: 5 strategieën

Waarom is online marketing belangrijk voor de industrie?
Zeker bij online marketing in de B2B-sector denk je al gauw aan leadgeneratie en sales. En ja, via advertenties en social media kun je ook die nieuwe, potentiële klanten bereiken en overtuigen. Maar er is meer. Met digital marketing kun je bijvoorbeeld ook:
- merk- en productbekendheid vergroten
- expertise uitstralen
- vertrouwen opbouwen
- klantrelaties verbeteren
- klanttevredenheid verhogen
- efficiënter werken en je service- of salesafdeling een hoop tijd besparen
Online marketing strategieën voor industriële bedrijven: 5 tactieken bij weinig tijd of capaciteit
Met deze 5 online marketing strategieën speciaal voor de industrie kun je al waarde toevoegen voor (nieuwe) klanten.
1. Deel klantgerichte content
Met klantgerichte content speel je meer in op de behoeften en uitdagingen van je doelgroep. En daarvoor hoef je echt geen lange blogs of complete whitepapers te schrijven (mag wel). Je bent al goed op weg als je veelgestelde vragen van klanten beantwoordt in een LinkedIn post of een korte handleiding of uitlegvideo deelt.
Op die manier voegt je contentmarketing namelijk meteen waarde toe én bouw je ondertussen ook nog eens meer autoriteit op in je branche. Win-win.
2. Verhoog de klanttevredenheid met e-mails
Met e-mail kun je veel meer kanten op dan alleen af en toe een nieuwsbrief versturen. Je kan bijvoorbeeld ook automatisch e-mails laten versturen met tips, updates of aanvullend advies na aankoop of installatie. Die zijn dan extra relevant. Of je stuurt een paar persoonlijke e-mails voor periodieke onderhoudsherinneringen. Kan ook.
Als je e-mailmarketing eenmaal staat, loopt het bijna vanzelf en verbeter je de klantervaring zonder extra werk voor je service- en salesafdeling. Dat scheelt weer.
3. Word zichtbaar met SEO & GEO
SEO staat voor Search Engine Optimization en GEO voor Generative Engine Optimization. Beide zijn belangrijk voor je online zichtbaarheid. Je wil je content namelijk ook optimaliseren voor zoekmachines en AI tools, want daardoor word je straks beter gevonden in Google en verschijn je als bron in tools als ChatGPT, Perplexity of de AI Overviews in de zoekresultaten. Precies het moment dat mensen naar jouw oplossingen zoeken.
Plus, je hoeft er niet direct een expert voor te zijn. Met relevante zoektermen (denk vanuit de doelgroep!) in teksten en titels van productpagina’s, FAQ’s en projectcases zet je vaak al een paar flinke stappen.
4. Vergroot je autoriteit met LinkedIn
LinkedIn is dé social media voor industriële bedrijven. Klanten, leveranciers en die potentiële nieuwe medewerkers zitten er. Dat maakt het een ideaal platform om waardevolle content op te delen en met klantverhalen, toepassingen en innovaties je expertise te laten zien. Met slechts één relevante post per week bouw je al een merk op en vergroot je je autoriteit in je vakgebied.
Kleine moeite, groot resultaat.
5. Gebruik social proof voor meer vertrouwen
‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’ werkt niet in de online marketing. Wat je doet en wat je belooft moet goed onderbouwd zijn. Klanten willen bewijs zien. Onderbouw je content en claims dus met data. Of nog beter: laat je klant het woord doen. Dat scheelt jou tijd en zorgt bovendien voor meer vertrouwen in je merk, product en diensten.
Een case study met probleemschets, oplossingen en concrete resultaten is perfect. Maar het kan ook simpeler. Een bericht met handige tips rondom een project, een korte quote van een tevreden klant of voor-en-na-foto doen het ook vaak goed!
Tip: maak een marketingplan!
Een strategie geeft focus, maar consistentie blijft vaak lastig. Zeker als je weinig tijd of capaciteit hebt en marketing er vaak maar een beetje bij doet. Met een goed marketingplan vertaal je je marketingstrategie in concrete acties, zodat je altijd weet wat je te doen staat en met welk doel. Dat geeft houvast en helpt je om structureel aan je merk te werken.
Een must-have dus!
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- b2b contentmarketing in de industrie draait om het delen van technische kennis en informatie om vertrouwen op te bouwen en klantrelaties te verbeteren
- voor effectieve content moet je klantinzichten verzamelen, de klant centraal laten staan in je communicatie én de juiste kanalen kiezen
- werken met een contentstrategie en contentkalender helpt je om om structureel en doelgericht te communiceren
Samen werken aan je online marketing?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.