Voor een sterk merk, hogere klanttevredenheid en het leveren van toegevoegde waarde pak je je marketing klantgericht en volwassen aan. Met het verbeterpad voor marketing in de industrie zie je wat jouw volgende stap is.
Het verbeterpad voor marketing in de industrie: 5 stappen

Wat is marketing in de industrie en waarom is het belangrijk?
Wat is marketing in de industrie en waarom is het belangrijk?
Marketing in de industrie richt zich specifiek op industriële bedrijven die producten en diensten leveren aan bedrijven binnen diverse sectoren. Denk aan foodbedrijven, technische dienstverleners of bijvoorbeeld de medische industrie. Bij deze bedrijven ligt de focus vaak op:
- langere en complexere koopprocessen
- technische inhoud, expertise en advies
- onderhoud en service
- maatwerkoplossingen en efficiëntie
- betere klantrelaties op de lange termijn
In de industriële markt is het belangrijk om goed in te spelen op wat klanten nodig hebben. Want alleen op die manier kun je op een unieke manier waarde toevoegen en vergroot je je autoriteit, versterk je je merk én bouw je aan langdurige relaties met nieuwe én bestaande klanten.
Lees ook Marketing in de industrie: hoe werkt dat? voor meer informatie.
De 5 stappen van marketing in de industrie
Marketing in de industrie ontwikkelt zich doorgaans in 5 stappen. Zeg maar van willekeurige, ad hoc communicatie tot een complete, strategische aanpak waarmee je continu samenwerkt met klanten. Elke stap bouwt hierbij voort op de vorige. Zijn stap 1 of 2 bijvoorbeeld herkenbaar? Helemaal niet erg. Dan heb je juist een goede basis voor verbetering!
Bekijk het verbeterpad of test je marketing en ontdek waar jij met je bedrijf zit.
1. Basis (Ad hoc communicatie)
In deze stap doe je weinig aan marketing. Je post af en toe wat foto’s op social media, je deelt wat nieuws over dat afgeronde project of je zet die nieuwe productbrochure op je website. Je hebt niet echt een marketingstrategie of doel. Je vertelt wat je wilt vertellen, zonder goed na te denken over wat klanten écht nodig hebben.
2. Ontwikkeling (Zichtbaar zijn)
In deze stap ben je bezig met het vergroten van je (online) zichtbaarheid. Je plaatst LinkedIn berichten over nieuwe producten, je verstuurt mails met aankondigingen en je gaat naar een vakbeurs. Via je website en social media ben je bereikbaar voor klanten. Via via vinden klanten je, maar van een planmatige en doelgerichte marketingaanpak is nog niet echt sprake.
3. Marketing in actie (Marketingplan)
In deze stap werk je al wat gestructureerder. Je hebt een marketingspecialist aan boord en er is een marketingplan met heldere doelstellingen en doelgroepen. Je deelt regelmatig relevante content die beter aansluit bij je doelgroep. Een blog met tips voor het onderhoud van machines of een nieuwsbrief over die nieuwe update waarmee klanten nóg meer tijdsbesparing kunnen realiseren. Misschien meet je zelfs al wat werkt en houd je op regelmatige basis de websitestatistieken in de gaten.
Maar een marketingstrategie, het fundament voor je marketingactieplan, ontbreekt en het is nog lastig om te denken en te werken vanuit de klant.
4. Strategie (Klantwaarde)
In deze stap ben je al strategisch bezig met je marketing. Het heeft een vaste plek in je organisatie en het sluit naadloos aan op je merkpositionering. Jullie bedrijf denkt goed vanuit de klanten en hun behoeften. Het leveren van toegevoegde waarde staat centraal. Je betrekt klanten actief bij belangrijke marketingkeuzes en ook bij je contentcreatie. Zo creëer je content die ze écht verder helpt. Bijvoorbeeld tips om storingen te verhelpen, een bedrijfsbezoek of training over procesoptimalisatie!
5. Innovatie (Integratie en cocreatie)
In deze vijfde stap van marketing in de industrie heb je marketing volledig geïntegreerd in je bedrijf. In alle lagen. Je merkstrategie zit in het DNA van je bedrijf en klantgericht werken heeft geen uitleg meer nodig. Je gebruikt analyse & rapportage en werkt samen met klanten, partners en collega’s om continu innovatief en relevant te blijven en direct in te spelen op veranderende klantwensen. Denk aan een technisch dienstverlener die een eigen AI-agent ontwikkelt om storingen real-time te monitoren of aan een fabrikant die continu prototypes test bij een groep vaste klanten.
Hoe volwassen is jouw marketing?
Benieuwd naar de staat van jouw marketing? Met onze online marketingtest voor de industrie ontdek je in 10 eenvoudige multiple choice vragen in welke stap jouw marketing zich bevindt. Helemaal gratis en zonder dat je gegevens hoeft achter te laten.
Test jouw marketing in 3 minuten of lees eerst meer over de gratis marketingtest voor de industrie.
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- met complexe producten, lange koopprocessen en een focus op langdurige klantrelaties vraagt marketing in de industrie om een specifieke aanpak
- marketing in de industrie groeit van ad hoc communicatie naar volledig geïntegreerde, innovatieve en klantgerichte marketing
- elke stap heeft zijn eigen waarde, uitdagingen en kansen (ook in het begin kun je bouwen aan zichtbaarheid en inzicht in je doelgroep!)
- onze gratis marketingtest voor de industrie geeft je geheel vrijblijvend inzicht in de staat van jouw marketing
Ook weten hoe volwassen jouw marketing is?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.