Hoe zorg je dat je website niet alleen een online visitekaartje is, maar ook echt bijdraagt aan online zichtbaarheid en een sterker merk met hogere klanttevredenheid? Wij geven 4 tips voor een goede website.
Goede website: 4 tips voor industriële bedrijven

Waarom is een website belangrijk voor industriële bedrijven?
Websites van veel industriële bedrijven doen vaak wat ze moeten doen. Je vindt er producten, diensten en contactgegevens. Toch is daar nog flink wat winst te behalen. Want juist in deze digitale tijd is de website hét centrale punt van je communicatie. Ga maar na:
-
Klanten zoeken eerst zelf
De klantreis begint vaak online. Via een laptop, een vaste computer of via mobiele apparaten. Ook in de industrie. Nieuwe klanten willen eerst weten wat je te bieden hebt, voor wie en waarom voordat ze contact opnemen. En misschien wel belangrijker: ook bestaande klanten zoeken online naar contactgegevens, onderdelen, updates, storingsinformatie of ondersteuning. Doe je zelf waarschijnlijk ook.
-
Altijd bereikbaar
Je website is altijd en overal bereikbaar. Buiten kantooruren. In het weekend. Met een goede website en FAQ’s kun je 24/7 laten zien dat je de situatie van klanten begrijpt en ze tegelijkertijd alvast verder helpen. Dat wekt vertrouwen op en verbetert de klantbeleving zonder dat je serviceafdeling daar dag en nacht voor klaar hoeft te zitten.
-
Volledige controle over de inhoud
Met een website heb je volledige controle over je content. Over wat je erop zet. En hoe. Je bent niet gebonden aan een x-aantal tekens voor een tekst of aan afbeeldingen met een bepaald formaat. Je plaatst je handleidingen, video’s, blogs en cases gewoon zoals jij dat wil. Op een manier die jouw doelgroep het fijnst vindt. In tegenstelling tot gedrukte brochures is de informatie namelijk eenvoudig te wijzigen!
Kortom, alles komt op een goede website samen: je merk, je verhaal, je aanbod én de vragen van je klant. Daarmee wordt je website een platform dat nieuwe klanten aantrekt, bestaande klanten beter bedient én een sterk merk helpt te bouwen.
Goede website voor de industrie: 4 tips
Met deze 4 tips bouw je aan een goede website voor jouw technische of industriële bedrijf:
1. Start met je doelgroep
Veel industriële websites zijn gericht op het eigen aanbod. Op producten, diensten, certificaten en specificaties. Maar dat is niet het enige waar klanten naar op zoek zijn. Klanten willen 24/7 oplossingen voor hun (latente) problemen en zoeken daar een deskundige, betrouwbare en ervaren leverancier voor. Stem je website daarom af op hun behoefte, zorgen en vragen.
Geef je belangrijkste doelgroepen een gezicht en maak voor relevante doelgroepen een persona. Denk bijvoorbeeld aan:
- een inkoper bij een foodbedrijf die wil weten welke oplossingen jij hebt voor een productieproces dat moet voldoen aan bepaalde wetgeving
- een technisch adviseur die zoekt naar procesoptimalisatie
- of een maintenance manager die wil weten hoe snel je kunt leveren bij storingen
Door je goed te verdiepen in hun situatie is je website straks relevant, gebruiksvriendelijk (ook op mobiel) én behulpzaam. Daarbij positioneer je jezelf ook meteen als probleemoplosser in plaats van leverancier. Dat verbetert de merkbeleving. En de klanttevredenheid trouwens ook.
2. Breng de klantreis in kaart
Klanten nemen geen beslissingen op basis van één pagina. Ze doorlopen een proces dat uit meerdere fasen bestaat. Bekendheid. Overweging. Aankoop. Service. Een complete klantreis dus. En die wil je in kaart brengen, zodat je voor iedere fase van deze klantreis relevante en waardevolle content kunt maken:
- Bekendheid: advertenties en blogs over de uitdagingen van je doelgroep
- Overweging: cases en productpagina’s met oplossingen, specificaties en kwaliteitsnormen
- Aankoop: offertes, contact, adviesgesprek en demonstraties
- Service: handleidingen, online trainingen, webinars/video’s en e-mails met tips en updates
Op die manier laat je zien dat je begrijpt wat klanten nodig hebben, waardoor je wordt gezien als autoriteit en meedenkend partner. Precies wat een industrieel merk sterker maakt.
3. Benadruk je onderscheidend vermogen
Maatwerk. Expertise, Kwaliteit. Betrouwbaarheid. Misschien wel de meest gehoorde termen in de industriële branche. Maar wat maakt jouw bedrijf echt anders? Wat maakt jou beter? Wat is je merkpositionering? Dát is wat een goede website communiceert.
Laat bijvoorbeeld concreet zien:
- welk probleem jij oplost en voor wie je er specifiek bent
- in welke sectoren en toepassingen je gespecialiseerd bent
- en wat andere klanten over je zeggen
In plaats van ‘Wij leveren totaaloplossingen op maat’ schrijf je bijvoorbeeld beter ‘Wij helpen middelgrote foodproducenten om hun verpakkingslijn in 4 weken te automatiseren – zonder productiestop’.
Een duidelijke merkstrategie maakt je merk herkenbaar en geloofwaardig. En bezoekers weten zo ook direct of je bij hen past en waarvoor ze bij jou moeten zijn.
4. Maak je website online zichtbaar en vindbaar
Een goede website wordt pas waardevol als jouw doelgroep die website ook daadwerkelijk kan vinden. In Google én in AI-tools als ChatGPT of Perplexity. Naast een mobielvriendelijke website met snelle laadtijden en logische structuur is het dan belangrijk om in te zetten op twee soorten zoekopdrachten:
- Branded search: zorg dat je met je bedrijfsnaam en je belangrijkste productnamen goed gevonden wordt.
- Non-branded search: zorg dat je gevonden wordt op de oplossingen die je biedt en de vragen die klanten stellen. Bijvoorbeeld: Aan welke regels moet ik volgend jaar voldoen als het gaat om machineveiligheid?
Voor online vindbaarheid in Google en AI tools moet je website dus niet alleen productinformatie en contactgegevens bevatten, maar ook klantgerichte content. Denk aan FAQ’s, case studies, reviews en blogs die inspelen op veelgestelde vragen of problemen uit de praktijk.
Door zichtbaar en vindbaar te zijn op de vragen en problemen van klanten, laat je zien dat je hun situatie begrijpt én bouw je aan een imago als expert in jouw branche.
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- een goede website is een strategisch platform dat nieuwe klanten aantrekt, bestaande klanten ondersteunt en je merk versterkt
- een goede website stelt de klant centraal en niet je aanbod
- een goede website begeleidt klanten stap voor stap door de hele klantreis (ook ná de aankoop!)
- een goede website laat concreet zien wat jouw bedrijf anders maakt en draagt zo bij aan een onderscheidend en industrieel merk
- een goede website vergroot de online zichtbaarheid in zowel Google als in verschillende AI tools
Ook een goede website maken?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.