B2B-contentmarketing is meer dan af en toe iets plaatsen. Zeker in de industriële sector waar expertise en langdurige relaties centraal staan. Maar hoe maak je dan impact met je technische content? In dit artikel vind je 5 praktische tips.
B2B contentmarketing: 5 tips voor de industrie
Wat is b2b contentmarketing?
B2b contentmarketing is het delen van waardevolle informatie en kennis waarmee je klanten helpt, vertrouwen opbouwt én langdurige relaties versterkt.
Contentmarketing in de industriële sector is daarbij vaak technisch en kennisgedreven. Het draait om lange trajecten met meerdere betrokkenen. Je content moet daar dus op aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan een blog over het voorkomen van machine-uitval. Een checklist voor efficiënter gebruik van je installatie. Of bijvoorbeeld een video waarin je laat zien hoe klanten jouw producten of diensten toepassen.
B2b contentmarketing: 5 tips voor de industriële sector
Met deze 5 tips haal je het maximale uit je content:
1. Zet de klant centraal (en niet je product)
Het allerbelangrijkste bij b2b contentmarketing in de industriële sector: de klant centraal zetten. Het gaat er niet om wat jij wil vertellen, maar wat jouw doelgroep wil weten. Een 100-jarig bestaan, cijfermatige productspecificaties en technische kenmerken zijn niet genoeg. Je doelgroep wil weten wat zíj eraan hebben.
Vertaal kenmerken dus naar eigenschappen en voordelen voor de klant. Dat een pompsysteem bijvoorbeeld met een laag toerental werkt, is basis content. Dat ‘ie daardoor langer mee gaat met minder kans op uitval is zeker zo belangrijk. En dat klanten daardoor profiteren van minder stilstand, minder onderhoudskosten en meer bedrijfszekerheid is al helemaal goed om te benadrukken!
2. Verzamel klantinzichten
Klantinzichten helpen je content te maken die aansluit op de échte vragen, uitdagingen en doelen van je klanten. Het helpt je om relevante onderwerpen te kiezen en om in te haken op herkenbare situaties uit de praktijk. Zo laat je zien dat je je doelgroep snapt en maak je waardevolle content die bijdraagt aan een betere klantbeleving.
Doe dus regelmatig klantonderzoek. Bekijk website-gedrag (welke pagina’s worden veel bekeken en welke niet), verstuur feedbackformulieren, interview bestaande klanten en check bij je collega’s van de service- en salesafdeling welke vragen zij vaak van (potentiële) klanten krijgen. Input genoeg!
3. Maak content voor bestaande klanten
Bij b2b contentmarketing denk je al gauw aan leadgeneratie. Logisch, veel content is vaak ook gericht op die nieuwe, potentiële klanten. Maar in de industrie zijn bestaande relaties meestal minstens zo belangrijk. Langdurige samenwerkingen en loyale klanten zijn immers de basis van je omzet … en de beste ambassadeurs van je merk.
Vergeet dus ook niet om content voor die klanten en partners te maken. Denk aan een stukje e-mailmarketing met onderhoudstips en -schema’s. Aan handleidingen en how-to video’s waarin je stap voor stap laat zien hoe jouw producten optimaal gebruikt worden. Of organiseer eens een webinar of online training over trends en wetgeving!
4. Laat je expertise zien
B2b contentmarketing is dé manier voor industriële en technische bedrijven om autoriteit op te bouwen in hun vakgebied. Niet door te zeggen dat je dé specialist bent, maar door je expertise te laten zien. Door technisch ingewikkelde processen begrijpelijk te maken voor klanten of door je visie te geven op nieuwe technische ontwikkelingen in een post op social media.
Klantervaringen en case studies zijn hier perfect voor. Schrijf bijvoorbeeld over hoe je product leidde tot 30% minder downtime, hoe je met een aangepaste afstelling de output van een productlijn hebt verhoogd of over hoe je bij een klant een x-bedrag aan energiekosten bespaarde door het persluchtsysteem te optimaliseren.
Zo geef je inspiratie én lever je bewijs voor jouw toegevoegde waarde.
5. Kies de juiste kanalen
B2b contentmarketing valt of staat met goede contentcreatie. Met berichten, artikelen en video’s die perfect aan de informatiebehoefte van je doelgroep voldoen. Maar je moet die content natuurlijk wel effectief bij de juiste persoon zien te krijgen. En in de industriële sector kan die contentpromotie met niche-doelgroepen en besluitvormers op meerdere niveaus soms best lastig zijn.
Technische vakmensen, inkopers en directieleden gebruiken allemaal namelijk andere kanalen. De één checkt LinkedIn, een ander zoekt een oplossing via AI tools en weer een ander bladert door een vakblad. Ga daarom na waar verschillende doelgroepen te bereiken zijn tijdens alle fases van de klantreis. Zo maak je namelijk maximale impact met je content.
Een heldere contentstrategie en een contentkalender zijn key
Een marketingstrategie en een contentstrategie zijn essentieel voor succesvolle contentmarketing. Een heldere contentstrategie helpt je doelgericht te communiceren. Met content die aansluit op de behoeften van je doelgroep én jouw bedrijfsdoelen. Een contentkalender helpt je daarbij om structuur en ritme aan te brengen, zodat je continu zichtbaar en relevant blijft.
Belangrijkste lessen
In ’t kort:
- b2b contentmarketing in de industrie draait om het delen van technische kennis en informatie om vertrouwen op te bouwen en klantrelaties te verbeteren
- voor effectieve content moet je klantinzichten verzamelen, de klant centraal laten staan in je communicatie én de juiste kanalen kiezen
- werken met een contentstrategie en contentkalender helpt je om structureel en doelgericht te communiceren
Keertje sparren over je contentstrategie?
Neem contact op of check hoe je ervoor staat met onze gratis marketingtest.